Tuesday 6 September 2011

Melicinkan kulit muka

Ada 13 petua warisan untuk anda yang ingin mencuba melicinkan kulit muka anda. Semoga petua ini memberikan hasil terbaik untuk anda Insya ALLAH...

1.Campurkan sedikit tepung pulut dengan sedikit air. Sapukan pada muka sebelum tidur. Keesokanya bersihkan muka dengan air suam. Amalkan seminggu sekali.

2.Campurkan bedak sejuk, asam jawa, serbuk kunyit dan sedikit air. Gosok perlahan-lahan pada muka selama beberapa minit sebelum mandi. Setelah itu cuci dengan air suam. Lakukan setiap hari.

3.Gosokkan serbuk teh yang telah digunakan ke muka. Biarkan selama 3 miniit sebelum dicuci dengan air suam.

4.Kupas sebiji ubi sengkuang dan kisar bersama kunyit hidup dan beras yang telah direndam selama 2 hari. Sapukan pada muka setiap hari.

5.Kisar 2 biji buah tomato, gula dan air. Tapiskan dan minum airnya setiap pagi. Lakukan selalu sehingga kulit muka terasa licin.

6.Stiap kali mandi pagi, gosokkan tawas pada muka. Lakukan setiap malam atau pagi. Lihatlah perubahannya.

7.Sapukan sebiji telur putih ke bahagian muka. Biarkan sehingga kering. Anda tidak di galakkan bercakap. Selepas itu bersihkan muka anda dengan air suam. Amalkan setiap malam sebelum tidur dan lihatlah hasilnya.

8.Ambil nasi yang sedang dimasak. Lebih baik ambil buihnya. Sapukan pada mukadan biarkan selama 30 minit. Bilas dengan air bersih. Amalkan setiap hari.

9.Parut sebiji tomato yang cukup masak. Gosok pada wajah dan leher perlahan-lahan. Kandungan gelatin pada tomato boleh menghilangkan kehitaman dan parut baru. Biarkan selama 20 minit. Selepas itu, cuci muka dengan air suam. Lakukan setiap hari.

10.Rendamkan segenggam kacang hijau semalaman. Jemurkan di bawah cahaya matahari keesokan harinya. Apabila kering maka kacang hijau tadi di tumbuk sehingga menjadi tepung. Campur dengan sedikit air dan gaulkan seperti membuat bedak sejuk. Amalkan setiap malam sebelum tidur. Bilas dengan air suam keesokan harinya.

11.Sebiji kentang dikupas kulitnya. Kemudian isi kentang dihiris senipis mungkin. Tampal hirisan kentang tadi ke seluruh muka dan biarkan sehingga kering. Boleh juga di amalkan sebelum tidur. Amalkan setiap 2 kali seminggu. Muka akan kelihatan licin dan jeragat akan beransur hilang.

12.Basuh sedikit beras dan gorengkan tanpa minyak. Kemudian kisar beras yang digoreng tadi sehingga halus. Campurkan putih telur dan sapukan pada muka selama 15 minit dan bilas dengan air yang bersih.

13.Terung muda dibelah 2 dan permukaan yang dipotong hendaklah digosokkan ke bahagian pipi dan dahi anda. Setelah habis digunakan, Potonglah bahagian itu dan gunakan pula lapisan yang baru. Lakukan petua ini beberapa kali seminggu.

Selamat mencuba...

Wan Dee Jay 2011

No comments:

Post a Comment