Saturday 3 September 2011

6 Petua menghilangkan pigmentasi / bintik hitam

Kesan jerawat selalunya akan meninggalkan bekas atau titik hitam pada muka anda. Untuk menghilangkannya cubalah petua ini.

1.Parut sebiji timun hingga hancur. Campurkan parutan bersama tepung jagung. Apabila sebati, sapukan pada seluruh muka dan biarkan sehingga kering. Amalkan setiap pagi dan Insya ALLAH hasilnya kesan hitam tersebut akan hilang dan kulit muka anda akan nampak berseri dan lembut.

2.Rendam sehelai tisu ke dalam 2 biji putih telur. Tampalkan tisu pada tempat yang di tumbuhi bintik hitam. Setelah kering tanggalkan tisu tersebut dan cuci muka anda dengan air yang bersih. Lakukan 2 kali seminggu.
3.Campurkan beras pulut dengan kulit kayu manis. Goreng tanpa minyak hingga kekuningan. Kisar dan gosokkan pada muka 2 kali seminggu.

4.Belas limau nipis, perahkan airnya dan campurkan dengan sedikit garam. Sapukan pada bahagian berbintik hitam dan biarkan seketika sebelum dibilas dengan air. Amalkan petua ini 3 kali sehari.

5.Lumatkan sehelai daun nangka yang agak tua dengan sedikit air. Sapukan pada muka yang telah dibersihkan. Setelah kering, bersihkan muka dengan air suam. Amalkan selalu.

6.Gaulkan 1 sudu minyak zaitun dan sebiji telur. Sapukan ke muka selama 20 minit sebelum dicuci dengan air suam. Amalkan setiap malam sebelum tidur.

Selamat mencuba...

Wan Dee Jay 2011

No comments:

Post a Comment