Tuesday 30 August 2011

Tak semua sesuai bedah kosmetik

Individu perlu jalani pemeriksaan teliti oleh pakar bertauliah

SEJAK beberapa dekad kebelakangan ini masyarakat sudah menganggap pembedahan plastik sebagai kaedah pembedahan kecantikan yang menjadi trend masa kini dan tiada bezanya dengan pembedahan lain. Tiada lagi rasa malu atau rendah diri dan tidak perlu berahsia lagi.

Selain pembedahan plastik, kajian menunjukkan prosedur tidak invasif (tanpa pembedahan) seperti rawatan kecantikan estetik juga dilihat menarik minat pesakit yang belum bersedia, tidak mahu atau tidak boleh menjalani pembedahan dengan catatan 11.4 juta prosedur dijalankan di seluruh dunia sepanjang 2005 iaitu peningkatan dua kali ganda berbanding tahun 2000.
Menurut Perunding Plastik dan Pakar Bedah Rekonstruktif Hospital Pakar Ampang Puteri, Datuk Dr A Jalil Jidon, pembedahan plastik pada dasarnya terbahagi kepada dua cabang utama iaitu rekonstruktif dan kosmetik.
Objektifnya berbeza yang mana rekonstruktif membina semula bahagian yang tiada, rosak atau cedera akibat kemalangan, kebakaran mahupun kecacatan sejak lahir, manakala kosmetik pula lebih menjurus kepada tujuan imej tubuh badan.

“Idea utama rekonstruktif ialah cuba memperbaiki sesuatu keadaan menjadi hampir normal seperti kanak-kanak sumbing dalam usaha memperbaiki percakapan dan penampilan; mangsa barah payudara dengan membina semula payudara yang dibuang akibat barah menggunakan sel dan tisu tubuh dan mangsa lecur untuk mengurangkan parut dan mengembalikan fungsi kulit.

Walaupun semua jenis pembedahan kosmetik dijalankan di sini termasuk payudara, menegangkan wajah, hidung, menyinsing perut dan juga menyedut lemak perut, namun jika penilaian dan pemeriksaan pakar mendapati objektif pembedahan tidak dapat dicapai, ia tidak akan dilakukan.

“Ia tidak semudah memenuhi segala permintaan pesakit, kerana bagi pihak kami pelbagai aspek harus diberi penekanan termasuk keselamatan, mampu dicapai atau tidak dan adakah ia memuaskan hati. Tahap kesihatan, fizikal, psikologi dan sama ada permintaan itu mustahil atau tidak kerana ada pesakit yang datang dengan permintaan yang tidak munasabah dan sukar dicapai. Fungsi pembedahan plastik adalah untuk menambah baik bahagian tubuh tertentu bukan mengubahnya menjadi individu lain,” katanya yang mengakui kliniknya turut dikunjungi ramai pesakit dari serata dunia.
Pada dasarnya pembedahan plastik adalah selamat sekiranya dilakukan mengikut protokol dan oleh pakar yang berkelayakan serta menjalani latihan khusus. Kos tidak seharusnya menjadi faktor utama tetapi keselamatan dan kepuasan, malah ramai menganggap ia bukanlah pembedahan eksklusif seperti sebelumnya dan harus dilakukan bila dirasakan perlu.

Jelasnya sepanjang kerjayanya, pesakit paling muda yang pernah mendapat khidmatnya ialah remaja berusia 16 tahun yang mahu membesarkan payudara dan paling tua berusia 70 tahun, namun semuanya dilakukan selepas calon ini melepasi ujian fisiologi, fizikal dan psikologi memandangkan setiap pesakit adalah unik dan tersendiri.

Dr A Jalil turut meluahkan kebimbangannya yang perlu berhadapan dengan sekurang-kurangnya dua pesakit seminggu yang datang untuk membetulkan kesilapan rawatan kecantikan yang dilakukan di pusat kecantikan yang tidak bertauliah.

Benar kini semakin ramai menerima kaedah pembedahan plastik, begitupun dalam masa sama pengusaha yang tidak terlatih tumbuh macam cendawan selepas hujan. Hanya dengan campur tangan kerajaan menguatkuasa undang-undang serta kesedaran masyarakat terhadap peri pentingnya ilmu dan mendapat khidmat pengamal perubatan yang terlatih dan berkelayakan, maka kesilapan akibat rawatan kecantikan oleh pihak tidak bertauliah dapat dikawal.

Sementara itu, Dr Rushmini Maris Ismail, pengusaha pusat kecantikan estetik Marissa Skin and Wellness Centre di Semenyih, Selangor, menjelaskan masyarakat kini punya kuasa memilih yang tinggi dan mahukan rawatan yang tidak menakutkan mereka. Atas alasan itu, ramai yang memilih melakukan rawatan estetik berbanding pembedahan plastik yang kosnya kadangkala jauh lebih tinggi.

Di Malaysia, ia berkembang bukan atas dasar budaya popular yang dijaja media massa, sebaliknya golongan bekerjaya dan remaja yang melalui perubatan begini punya perspektif yang tersendiri. Kini masyarakat mencari pilihan yang kosnya lebih sederhana namun hasilnya hampir menepati rawatan yang agak invasif.

“Ia berkembang menjadi cabang yang maju...dari suntikan, laser mahupun surgeri kesemua prosedur ini minimum dan tidak membabitkan pembedahan. Kaedah yang digunakan tidak meninggalkan kesan mahupun parut fizikal, tidak perlu dijahit mahupun menggunakan bius secara umum. Bagaimanapun keberkesanan kaedah ini ada hadnya namun hasilnya boleh diterima pelanggan.

“Bagi memastikan prosedur dijalankan dengan selamat pemilihan pesakit dilakukan mengikut kriteria tertentu di mana setiap orang yang mahu menjalani rawatan estetik perlu sihat, cergas, paras gula (kencing manis) pada tahap normal begitu juga bacaan sehari selepas rawatan dijalankan. Kadangkala kami pastikan pesakit datang ke sini setiap hari untuk memantau juga untuk tujuan rawatan susulan.

Jelasnya kaedah rawatan yang digunakan adalah saintifik, mengikut prosedur yang betul bagi mengelak komplikasi. Prosedur harus mengikut protokol yang ketat.

Ia menjadi negatif bila rawatan itu dilakukan pengusaha pusat kecantikan mahupun pengamal perubatan yang tidak bertauliah.

“Kami di sini sangat tegas dengan polisi tidak membetulkan kesalahan atau kesilapan pelanggan yang menjalani rawatan kosmetik di tempat lain. Selain pengamal yang sah, kandungan ubat-ubatan juga perlu mendapat kelulusan FDA dari Amerika Syarikat. Apa yang berlaku rata-rata pengusaha pusat kecantikan yang banyak di pasaran tidak mengetahui kandungan bahan yang digunakan menyebabkan jadi kesan sampingan juga serius.

Jelas Dr Rushmini yang juga pengamal perubatan konvensional berdaftar, kebanyakan pelanggan remaja yang datang mendapatkan rawatan di kliniknya berhadapan masalah kulit termasuk jerawat dan jeragat, sementara pelanggan berusia 40-an lebih kepada rawatan anti penuaan, menegangkan payudara, hormon dan melicinkan kulit. Kumpulan ini kebanyakan sudah berkahwin dan punya anak. Tidak kurang juga jejaka yang datang untuk membuang bulu di tubuh.

Rawatan paling terkenal di sini ialah obesiti atau menurunkan berat badan menggunakan rawatan hormonal modulation kerana selama ini ramai yang menganggap masalah kegemukan hanya disebabkan diet tetapi hormon yang tidak seimbang

Oleh Suzan Ahmad
Sumber Berita Harian 2011

No comments:

Post a Comment